METODIKA
Na velikosti nezáleží, umíme poměřit malé firmy s velkými !
To byl jeden z cílů od začátku. Vnímáme, že některé malé firmy investují do udržitelnosti nemalé prostředky vzhledem k jejich obratu. Zároveň i menší změna u velké firmy může mít zajímavý dopad. Jak by to ale vypadalo, pokud by velké firmy investovaly stejnou měrou jako ty malé s udržitelností v genech?
Naše metodika spočívá
v detailu a lokálním přístupu
Stavíme na globálních principech. Zabýváme se tím, co je relevantní pro český a slovenský trh. Zejména u nastavení jednotlivých kritérií ESG vidíme lokální přístup jako nezbytný princip při posuzování udržitelnosti. Věnujeme pozornost každému detailu.

.... a jak si stojíte
v udržitelnosti vy?
Nefinanční data o firmách je poměrně složité získat. Je tu hrstka velkých firem, které je musí zveřejňovat ze zákona, nicméně je jich velmi málo a struktura zveřejňovaných dat není daná. To by se ale
v roce 2023 mělo změnit. Začne platit nová vyhláška
o nefinančním reportingu, která jasně stanoví strukturu i detail reportu
a bude se týkat tisíců firem. Do té doby budeme muset spoléhat jak na nefinanční reporty společností, tak i CSR reporty a z těch informace doslova vyzobávat. Data, která se nedozvíme z veřejných zdrojů, nám firmy doplňují
v rámci přímé komunikace.
Poznejte, jak na tom je s udržitelností vaše firma, konkurence nebo jaký je benchmark odvětví!
Jaká data sbíráme
Nadefinovat se dají desítky oblastí a stovky kritérií. Problém je, že většina firem detailnější data související s nefinanční udržitelností zatím nesleduje nebo nezveřejňuje. Zaměřili jsme se proto na ty úplně nejzákladnější. Pokud to dává smysl, zařazujeme i některé specifické indikátory, jako jsou např. potravinové přebytky.
Spotřeba vody
Velmi aktuální téma vzhledem k nedostatku zdrojů vody. Data má k dispozici každá firma.
Spotřeba el. energie
U spotřeby elektrické energie není problém dostat se k datům a porovnat je mezi sebou v celém mixu.
Produkce CO2
Tady už je situace složitější. Nejde jen o produkci CO2, ale i jiných skleníkových plynů a jen o vlastní produkci.
Produkce odpadu
Jedna věc je produkce odpadu a druhá je jeho využití či případná likvidace, které je třeba se věnovat v detailu.
Gender gap
Poměr žen a mužů ve firmě obecně, případně v managementu, a podmínky, za kterých ve firmě pracují.
Transparentnost
Způsob, jakým firma komunikuje důležité informace a data dovnitř i navenek ke svým stakeholderům.
K čemu data poměřujeme
Abychom mohli porovnat malé firmy s velkými a vyhodnotit jejich míru investic do ESG, potřebujeme znát vybrané veličiny, přes které lze přepočet udělat. Ty definujeme vždy s ohledem na specifika odvětví, ve kterém firma podniká.
Tržby jsou univerzálním ukazatelem, ke kterému měříme veličiny všech firem. Poměr zisk a investice do udržitelnosti nám dává zajímavou informaci o tom, kolik snahy firma vynaložila, aby zmírnila svůj dopad na okolí
Je zajímavý doplňkový faktor, který se uplatňuje především v "kancelářských sektorech". Navíc nám spolehlivě ukazuje situaci v sociální oblasti, jako je skladba zaměstnanců, vyváženost pohlaví nebo rozdíly v platech.
Je specifický ukazatel, týkající se obchodních firem. Velikost prodejní plochy úzce souvisí jak
s environmentálními, tak sociálními parametry. U výrobních firem se jedná o výrobní plochu.
Pokud se jedná o odvětví, kde se dají určit další relevantní faktory pro přepočet, snažíme se je zařadit. Čím více úhlů pohledu, tím lépe!